Vest met zeshoeken.

Jaren geleden heb ik eens vier klossen wilde zijde garen gekregen.  Hiervan wilde ik in eerste instantie stof weven,  maar het garen was te ongelijk  voor mijn gebrekkige weefervaring. Toen besloot ik maar er een vest van te haken.  Het duurde nog een hele tijd voordat ik het juiste patroontje gevonden had. Ik wilde zeshoeken, Maar ze mochten niet te groot zijn.
Eenmaal een patroon gevonden maakte ik eerst een proefje,  voor de maat.  Daarna ging ik een tekening maken, voor de kleurverdeling.  



Toen kon ik gaan haken.  Iedere hexagon die af was streepte ik door op de tekening.  Alle zeshoeken werden tijdens het haken aan elkaar vastgemaakt.  
De onderkant van de rechtermouw is op die manier ook meteen gesloten.  De laatste kolom van de zijnaad had ik echter nog niet gehaakt,  omdat het okselstuk een wat afwijkende vorm had en ik niet kon visualiseren hoe dat eruit moest komen te zien. 


Afgelopen week besloot ik dat het er toch van moest komen. Vanaf onderaan ben ik de zeshoeken gaan toevoegen,  onderwijl de zijnaad sluitende.  Het okselstuk aan de voorkant zat er al in,  maar dat aan de achterkant niet.  Toen ik de zijnaad zeshoeken op één en het okselstuk achter na af had,  heb ik twee losse zeshoeken, over van het proefhaken, gepakt en die met speldjes vastgezet.  In eerste instantie zag ik niet hoe het moest komen,  ik had teveel ruimte voor twee zeshoeken,  zo leek het.  Maar ineens viel het kwartje, zo moest het komen.

Daarna heb ik eerst het achterste okselstuk gemaakt (het bovenste roze stukje)  en daarna het laatste ontbrekende zijnaak stukje( het onderste blauwe).  
(De kleur van beide moest toevallig in het echt bruin zijn.) Met een maasnaald heb ik het naadje gesloten. 

En zo ziet het er dus nu uit.  (De kleuren op deze foto komen meer overeen met de echte kleuren dan de vorige foto.)
Nu de andere kant nog.  En dan besluiten of ik er een vest van maak of toch een trui.   

Overigens werk ik alle draadeindjes meteen weg als er een zeshoek af is.  Ik moet er niet aan denken dat ik als ik klaar ben met haken  ik nog eens meer dan 600 eindjes weg moet werken.  Er zijn 329 zeshoeken als ik een trui maak en 338 als het een vest wordt.  

Reacties

Populaire posts van deze blog