Endruck 1920 project

Endrucks 1920 project

(Nederlandse tekst is zwart, English text is in blue)

Bij het afzoeken van het internet naar frivolite patronen stuitte ik per toeval op het Endrucks 1920 project van Ninetta Caruso en Muskaan.

Ninetta Caruso is geboren in 1965 en woont in Italie. Muskaan woont in Dehli, India.

Beide dames hebben hun eigen blog, de moeite waard om eens een kijkje te nemen. De link staat aan het einde van hetr artikel.

Searching the internet for tatting patterns I accidentally stumbled upon the Endrucks 1920 project by Ninetta Caruso and Muskaan.
Ninetta is born in 1965 and lives in Italy, Muskaan lives in Dehli, India. 

Both ladies have their own blog, worth while taking a look at. The lionk is at the end of the article. 

Het Endrucks project is begonnen toen Georgia Seitz aan Muskaan vroeg om een patroon in een oud Duits boekje, gemaakt door Eleonore Ensdruck Leichtenstern om te zetten naar een moderne notatie. Op het eerste gezicht was het boekje niet uitnodigend, maar toen Muskaan er eenmaal mee bezig was bleven de ideeen stromen. Ninetta bleek hetzelfde gevoel te hebben en zo ontstond het idee om alle patronen in het boekje om te zetten naar een moderne notatie. Hiervoor werd de hulp ingeroepen van 'het publiek'. 

Er werd een website gemaakt waarop het nummer van elk patroon gegeven werd en een link naar de download van het boek. Men kon aan Ninetta of Muskaan aangeven welk nummer men wilde maken en dat werd op de website weergegeven. 

The Endrucks project started when Georgia Seitz asked Muskaan to translate an old pattern in a German book, by Eleonore Ensdruck into a modern version. At first sight the book was not very inviting but after Muskaan started the ideas kept coming. Ninetta felt the same and so the idea was born to make the entire book into a modern notation. For this the public was called for help. 

A website was made on which a download link of the book was given. From a  table with the pattern numbers one could choose a number and let Muskaan or Ninetta know which number they were making. 


Het grote probleem met Duitse boeken uit die tijd, in mijn opinie, is dat alles gezet werd met het Gotische lettertype, in onze tijd best moeilijk te lezen. In dit boekje worden er geen patroonbeschrijvingen geplaatst, alleen foto's van het werk, een soort van zoek-het-zelf-maar-uit. 

Het bijzondere aan de patronen in dit boek is dat het blokfrivolite vaak is toegepast in verschillende variaties. 

The big problem with German texts from that era is that it was all typeset in a Gothic font, which in these days is hard to read. In the book there are no written patterns, just photographs, a kind of find-out-for-yourself. 
The special thing about these patterns is that most of them use blocktatting in different varieties .


Patroon 32

In eerste instantie had ik voor mezelf patroon 32 uitgezocht, eentje zonder blokfrivolite. Op de foto was het werk niet consequent uitgevoerd. Een gedeelte van de bogen (bij A) was met drie keer vier DK gemaakt en een ander deel (B) met vijf keer twee DK. 

Het eerste proefje maake ik met wat er nog op mijn spoeltjes zat, rood en groen en vijf keer drie DK in de bogen.  Dit bleek teveel.
Het garen dat ik uitzocht voor dit patroon, nr 32, was donkerblauw en appeltjesgroen.
 Daarmee heb ik in de eerste bogen vijf keer 2 DK (totaal 10) gemaakt, maar dat was weer te weinig.  Overgegaan op vier keer 3 DK (12) bleek de gouden greep te zijn. Daarmee heb ik het patroon afgemaakt. 

Wat toepassingen betreft denk ik dat dit een leuke boekenlegger is. 

At first I claimed pattern 32 for myself, one without blocktatting. The work in the photo was not consistent. A part of the chains (A) was made with three times four DS. Another part (B) with five times two DS.

The first test that I made was with whatever thread was on my shuttle, red and green and five times three DS in the outer chains. This was too many. 

The thread that I  chose for this project was a cornflower blue and apple green. The first set of chains I made with Five times 2 DS, but that was not enough. Then I used fout times three DS and that proved to be the right choise, WIth this stitchcount I finished the pattern. 

I think this might be a nice bookmark. 



Er wordt met 2 spoeltjes gewerkt. In bovenstaand voorbeeld heeft spoeltje 1 het blauwe garen en spoeltje 2 het groene.

Two shuttles required, In the model above shuttle 1 has blue thread and shuttle 2 has green thread. 



Patroon 19



Het tweede patroon, nummer 19 heeft wel blokfrivolite. Deze foto was wat onscherp en bij een aantal onderdelen moest ik het stekenaantal schatten aan de hand van wat ik wel kon zien. Eleonore knoopt wel niet zo strak als ik gewend ben, wat te zien is bij de gele pijl. Deze heb ik eerst gemaakt met geel en rood garen. 

The second pattern number 19 does have blocktatting. This photo was a little blurred so I had to estimate the stitchcount on what I saw elsewhere in the photo. Eleonore doesn't tat as tight as I am used to, as you can see at the yellow arrow. This pattern I first made with yellow and red thread.

Van dit patroon vond ik dat het past in de Jugendstill. De kleuren die ik er voor uitkoos passen ook in deze stijl, een donker teal en een zandkleur. Eerst ineen dunne eendraads garen, maar dit ga ik niet meer gebruiken voor frivolite. De volgende versie in een garen # 10, dezelfde kleuren, maar iets lichter.

I tought this pattern looks like it fits the Jugendstill. The colours I choose  fit this stile as well, a dark teal and a sand colour. First in a thin 1-ply thread. This thread I willnot be using for tatting again though. The next version is in a size 10 thread inthe same colours, albeit a little lighter.















Dit was leuk om te doen, een patroon dat snel klaar is en niet weken van mijn tijd in beslag neemt. 

This was fun to do, a pattern that for a change does not take up weeks of my time. 


Downloadlink naar /to  19

Downloadlink naar / to 32

Link naar het project:

Reacties

  1. Carin, this is Great !!! Thank you so very much for participating and presenting both patterns beautifully. And now I get to add another blog to my reading list. Many thanks once again, and wish you a very creative year ahead.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog