Druk, druk, druk.

Op handwerkgebied komt er ineens veel op me af.
Om te beginnen had ik een planning gemaakt voor mijn volgende frivolité boek. Dat wordt een boek met vijfentwintig patronen. Enkele ervan heb ik al klaar, maar het merendeel moet nog gemaakt worden. Ik had een beetje het gevoel van, ik zie wel wanneer het af komt. En toen kreeg ik een mailtje van iemand die het eerste boek gekocht had. Zij vroeg of ik nog meer boeken op mijn naam had staan.
Nog niet dus. Meteen echter ben ik de planning gaan maken en als alles verloopt zoals gepland komt het boek volgend jaar december uit.

Afgelopen week kreeg ik van iemand die een webwinkel heeft en mijn boek verkoopt de vraag of ik tien exemplaren wil meenemen naar de frivolité workshop dag op 5 oktober. Maar ik heb er nog maar vier over!
Dat wordt opnieuw laten drukken, Wat ik eigenlijk niet van plan was.
En toen... was de drukkerij waar ik mijn eerste vijftig exemplaren had laten drukken failliet.
Om verschillende redenen heb ik nu besloten om het boek een geheel nieuwe opmaak te geven, gewoon op A4. Hopelijk ben ik hiermee aan drukkosten wat goedkoper uit en heb ik het 5 oktober in huis.

En daar gaat mijn zorgvuldig uitgedachte planning. Want dat is veel werk. Inhoudelijk verandert er niets, het wordt alleen wat groter en dunner.

Normaal gesproken besteed ik overdag aan frivolité en 's avonds aan een ander handwerk. Dat was afgelopen week een kruissteek mandala, die ik bedenk terwijl ik 'm maak.


Omdat het een lange termijn project is, wilde ik daarbij eindelijk mijn shawl gaan breien. Ik had echter twee patronen en (dacht ik) maar één bol garen. 
Toen zocht ik garen voor één van de patronen in mijn nieuwe boek en vond ik een bol zwarte mohair. Dus kan ik toch beide patronen maken. Met de Bloesem shawl ben ik begonnen. Het is een ajour patroon. Nu ben ik niet bepaald een beginner, maar ik heb toch moeite met het patroon. 


Om erin te komen besloot ik een minder harig garen te gebruiken om een proef te breien. Zo kom ik erachter wat ik steeds fout doe.
En dat is dus het overslaan van omslagen en het laten vallen van steken.  
Ook heb ik het patroon uitgeschreven. 

Zo, dus, met steekmarkeerders die niet onder de steken door glippen en veel concentratie.


Dus, twee boeken, vijfentwintig frivolitépatronen en een gebreide mohairshawl, of twee. Dat is wat er gaande is in handwerkland voor mij.
No pressure.

Reacties

Populaire posts van deze blog