Ontwerpen kost tijd.

Iemand vroeg op Facebook naar gratis patronen.  De toon van de vraag was zodanig dat ik me geroepen voelde het ontwerpproces en vooral de tijd die ermee gemoeid gaat te beschrijven.  Ik beschrijf de manier waarop ik te werk ga.  Andere ontwerpers gaan waarschijnlijk op een andere manier te werk, maar hoe het ook gedaan wordt, het vergt de nodige tijd om het goed te krijgen.

Het begint met een idee.  Meestal maak ik eerst een ruwe schets. Dat is zo gebeurd, maar soms ontstaat al werkend een idee dat later uitgetekend wordt,  dan zijn we al gauw een uur of twee verder voordat ik kan beginnen met een meer precieze tekening.  Eerst op papier.  Afhankelijk van het formaat van het patroon duurt dit ook weer enkele uren.  Ik gebruik hierbij passeer,  lineaal, sjablonen,  wat ik ook maar nodig heb om een zeer precies een gedetailleerd patroon op papier te krijgen.
Hierna ga ik meten, hoe lang zijn mijn elementjes, hoeveel steken moet ik maken.  Als ik dit niet heel precies doe,  zal ik in een later stadium niet uitkomen met mijn patroon.  Afhankelijk van het formaat van mijn patroon duurt dit één tot enkele uren.
Als dat gedaan is ga ik proefjes maken.  Dit is nodig om te kijken of alles wel kan zoals ik het in mijn hoofd heb.  Soms moet dan een patroon toch nog aangepast worden.  Dan ook (gedeeltes) opnieuw tekenen en meten.

Daarna pas kan ik het patroon gaan maken.  Terwijl ik dat doe maak ik aantekeningen die later verwerkt worden.  Dan moet het patroon nog op de computer getekend worden en de beschrijving moet uitgeschreven worden. Ik ben grondig,  ik schrijf,  en herschrijf,  verander, en herschrijf nog een keer. Dat is omdat ik wil dat het goed is,  dat er geen fouten instaan en dat zelfs een beginner snapt wat ik bedoel.  Vaak moeten er ook nog tekeningen en/ of foto's bij.  Vooral het maken en bewerken van de foto's kost meer tijd dan men zou denken.

Voor een klein patroontje met vier herhalingen van negen elementen ben ik zo al gauw zes tot acht uur verder. ( Het kost me een half uur om het te maken) Voor een groter rond kleedje van 30 cm doorsnede wordt dat al gauw...., nou ja,  ik ben de tel kwijt,  vele, vele uren meer.

Ik ontwerp frivolité patronen,  maar ongetwijfeld geldt dat ook brei-, haak- en borduurpatronen (en nog veel meer patronen en tutorials) veel tijd kosten om te maken en klaar te maken voor publicatie.

Wees de ontwerpers die gratis hun patroon beschikbaar stellen dankbaar,  maar zie het niet als iets waar je recht op hebt.  Sommige ontwerpers moeten ervan leven.

Koop ook eens een patroon of een boek. Deel geen patronen,  er zit copyright op,  ook op patronen die gratis zijn! Heb je iets gemaakt wat je wil laten zien,  vermeld,  als je dat weet dan de naam van de ontwerper.  Wij stellen dat erg op prijs,  ook als het patroon gratis is.  Wanneer je de naam van de ontwerper niet weet,  vermeld dat dan ook.
En wat je ook doet, publiceer NOOIT een patroon van een ander als dat van jezelf.

Reacties

Populaire posts van deze blog